Café Opus i ny drakt

Café Opus i ny drakt

Cafe Opus på Oslo S har ikke bare pusset opp, men får også spesialtilpasset meny etter sesong fra kokk- og matentusiast Aud Kvålshagen.

Tekst: Susanne Delbæk. Foto: Torbjørn Tandberg og Cafe Opus.

Daglig leder Paul Gjønnes har jobbet hos Cafe Opus i 8 år, og kan fortelle at kjeden ønsker å dekke gjestenes daglige behov innen mat og drikke. Ifølge Paul er reinsdyrkjøtt og salt lamme-
kjøtt med rotmos to sikre vinnere på menyen. – Etter en sommer med mye salat og grillmat, er tiden inne for vilt og gode sauer, sier han.

Aud Kvålshagen er food & beverage manager i Blender AS og står bak menyene til både Cafe Opus, La Baguette, Mujo, Bakerikjeden Fattigmann og Little Eataly. Hun har arbeidet i mange år som kjøkkensjef i hotell- og restaurantbransjen, har drevet sin eget
spisested og var som første norske kvinne med på det Norske Kokkelandslaget. For henne er mat og trender både jobb og hobby. – Vi har menyrevisjon to ganger i året hos Cafe Opus forklarer hun og legger til at god variasjon på menyen også er veldig viktig.

Cafe Opus har et godt utvalg av påsmurt og kaker, og Aud forteller at salat selger spesielt godt. – Av de mest populære rettene på menyen er salater i alle varianter, med nystekt garnityr som tilberedes etter bestilling. Vår asiatiske variant med nudler og nystekt kylling er også en av favorittene blant våre gjester. Det er stor interesse for mat fra andre verdensdeler ettersom folk reiser mer nå enn før. Så har vi retter i forskjellige varianter med kylling som faller i smak hos både store og små. Vi har også dagens rett med husmannskost som varierer fra dag til dag, samt et utvalg varmretter, sier hun.

Pusset opp
Paul forteller at Cafe Opus på Oslo S nylig har byttet ut både spisebord og stoler i kafeen. – De nye fargene gjør at kafeen virker lunere. Stolene har komfortabelt stoff i rygg og sete, med oppkvikkende farger ut mot ventehallen, sier han og mener det var på tide med en aldri så liten oppgradering. – Vi trengte det nå, både litt nye farger og litt annen design. Kafeen ser nå mer helhetlig ut.

Ifølge både Aud og Paul er den typiske Cafe Opus gjesten en livsnyter som er glad i mat og shopping. – Cafe Opus gjester er glad i mat og er gjerne både store og små familier. Hit skal man komme for å nyte god mat og drikke, gjerne med sine venner, avslutter de.

CAFE OPUS er Norges største kafekjede med sine 25 enheter.
Cafe Opus er stolt av å kunne presentere et moderne konsept på kjøpesentre. Kjeden har spesialisert seg på varm mat av førsteklasses kvalitet. Kombinasjon av moderne lunsjretter og tradisjonell norsk husmannskost, utgjør essensen i en variert og spennende meny. Cafe Opus kan friste med noe for enhver smak  – enten om man er sulten, eller trenger en liten kaffepause. Cafe Opus er noe for alle – inkludert egen barnemeny og lekekrok for de minste.
Cafe Opus eies av Umoe Restaurants, som er Norges ledende serveringsbedrift med 350 restauranter og kafeer.