Årets kjøpmann

Årets kjøpmann

Sukhdeppal Singh Bal synes det er en stor ære å bli kåret til årets kjøpmann. 

Tekst: Kine Myrvold  Foto: Torbjørn Tandberg

At Sukhdeppal Singh Bal er årets kjøpmann betyr at han er kåret til den beste kjøpmannen i 7-Eleven.

«I 2013 har det vært store endringer i det ekstremt konkurranseutsatte området hvor butikken ligger. De 8 øvrige butikkene fra våre kjeder i området har snitt vekst på ca 8 prosent. Sukhis butikk har hatt en vekst på hele 23 prosent», står det i nominasjonsteksten til kåringen.

– Hvordan har du klart å få til denne veksten?

– Det er fokus på detaljer, riktige varer og bemanning til riktig tid. Og varetrykk, forteller den erfarne kjøpmannen.

Komplett kjøpmann

Singh Bal har drevet egen 7-Eleven-butikk siden 2005, så han har mange år bak seg i bransjen. Butikken i hovedhallen på Oslo S har han drevet i to år.

– Den største forskjellen på denne butikken og de jeg har hatt tidligere, er at her er det fullt trykk både morgen, ettermiddag og kveld. I tillegg er klientellet annerledes, forteller han.

I butikken hans på Oslo S er de 12-13 ansatte som skal dekke en åpningstid fra 05.30-01.00.

Men hva er det han liker aller best med jobben sin?

– Friheten. At jeg holder på under eget ansvar og styrer min egen hverdag. Det er ingen 8-16-jobb, sier han.

Heder og ære

Med tittelen som årets kjøpmann følger mye heder, ære og stolthet. Og når man ser på resten av nominasjonsteksten fra Reitan Convenience har Singh Bal all grunn til å være stolt.

«Sukhi er kunnskapsrik, dedikert og rutinert og jobber hardt for å nå sine mål. Han er meget offensiv, positiv og en stor bidragsyter til distriktet og kjeden. Sukhi er en komplett kjøpmann og behersker både salg, service, ledelse og økonomi meget godt og er også en verdsatt fadder.  Sukhi er meget godt likt blant kollegaer og samarbeidspartnere. Kundene har fått opp øynene for den fantastiske butikken og ønsker å komme tilbake – hver dag».

Frozen yoghurt

Før sommeren fikk butikken hans inn den største nysatsningen til 7-Eleven i år: en selvbetjent frozen yoghurt-stasjon.

– Det er fire smaker på isen, og sauser, smågodt og mye annet man kan ha oppå, forteller Singh Bal, som selger ca. 20-40 kg. av isen per dag.

En sånn is kan jo også smake godt på sensommeren og høsten, når savnet etter sommeren begynner å bli stort…

Finalisten

Vårin_Narvesen

Vårin Bolstad ble årets kjøpmann i Narvesens region Østre Østland.

– Nå har vi akkurat fått inn kaffemaskin nummer tre, forteller Bolstad, som er  franchisetaker hos Narvesen ved inngang nord på Oslo S. Det er ikke vanskelig å skjønne at kaffen er noe av det som driver trafikken inn i butikken hennes.

«Følger konseptet til fingerspissene»

Tidligere i år var hun nominert i kåringen av årets kjøpmann i Narvesen. Hun vant kåringen i region Østre Østland og var dermed med i finaleheatet til den nasjonale kåringen, sammen med vinnerne fra de tre andre regionene. Akkurat hvilken plassering hun havnet på er ikke sikkert, men at det var høyt oppe er det ingen tvil om.

I nominasjonsteksten hennes står det blant annet:

«Kundene opplever en ren og ryddig butikk, med et varetrykk som er suve-rent. Dette vet kundene å sette pris på. Derfor kan kjøpmannen skilte med en tosifret vekst i både varesalg og brutto-fortjeneste i 2013! Selv om servicesalget i området har vist en nedadgående trend har denne butikken klart å øke serviceinntektene. Kjøpmannen følger konseptet til fingerspissene og er en flott representant for Narvesen».

Ingen fersking

Bostad tok over den ene Narvesen-kiosken på Oslo S i 2001. Da var hun langt fra noen fersking i bransjen.

– Jeg har jobbet i Narvesen siden jeg var 14 år, da begynte jeg som ekstrahjelp og har jobbet meg oppover, forteller hun.

– Hva er det du liker med jobben? 

– Jeg liker godt at det er mye mennesker og full fart hele tiden. Ettersom vi er såpass store får vi også nyhetene inn fort. I tillegg er det morsomt å jobbe med ansatte som er veldig «på» og som holder et høyt tempo, sier Bolstad.

Sammen med kaffen er pølser en stor grunn til at folk kommer inn i butikken hennes.

– Vi hadde 60 prosent vekst på pølsesalget de to første månedene i år, avslutter hun.

En hederspris

Reitan Convinience kårer hvert år årets kjøpmann både for Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven.  Årets kjøpmann er en hederspris som gis til den kjøpmannen innen hver kjede som har best utvikling innen dekningsbidrag, gjennomføring av kampanjer, mystery shopper-resultater, svinnprosent, samt en rekke andre måleparametere.

I tillegg skal han eller hun være godt likt av selgere i sin egen butikk, kolleger og ledere – og etterleve Reitans verdigrunnlag.

– I Reitangruppen tror vi at konkurranse gir oss energi og motivasjon til å bli bedre, og det å motivere til vinnerkultur er ett av våre åtte verdigrunnlag. Det handler om et inderlig ønske om å stå øverst på pallen, men også om å være i stand til å applaudere og unne og beundre andre. Tradisjonen med å kåre Årets Kjøpmenn betyr mye for både oss og kjøpmennene våre, sa administrerende direktør i Reitan Convinience, Magnus Reitan, i en pressemelding etter kåringen.