
Populært lunsjsted – med Bente i spissen
Sakte, men sikkert begynner kundene å komme tilbake til La Baguette. Nå gleder Bente og de andre ansatte seg til de igjen er tilbake i full drift etter korona-perioden – selv om veien dit fortsatt er lang.
TEKST: Kine Myrvold FOTO: Torbjørn Tandberg
Hvis du har vært innom La Baguette på Oslo S, kjenner du garantert ansiktet til denne dama. I snart 12 år har Bene Løvberg vært daglig leder der. Hun har lojale ansatte og kunder som stadig vender tilbake. 12. mars forsvant alle kundene over natta, og da måtte også de 16 ansatte gå en uviss fremtid i vente.
– Mange av de ansatte har jobbet her i mange år. De som slutter, gjør det vanligvis fordi de har fullført studier og skal over i en relevant jobb til studiet. Når vi måtte stenge helt i fem uker, så ble alle de ansatte permittert. Jeg sa til dem at de måtte se seg om etter andre jobber. Det er ikke noe morsomt å måtte si det til lojale og flinke ansatte, sier hun.
Lenge var de kun to som var tilbake på jobb etter koronastengningen, med en plan om å hente tilbake flere og utvide åpningstiden etterhvert som kundene kom tilbake. I starten av juni tok hun også over driften på avdelingen på Oslo City. Til alt hell gjorde at hun kunne hente tilbake tre ansatte som var permittert fra Oslo S til å jobbe der.
– Akkurat nå ser vi at de La Baguette-kafeene som er på kjøpesenter er de som går best. Vi på Oslo S er vant til å være best i kjeden på omsetning, så det er litt rart, sier hun.
Tettere samhold på stasjonen
Etter de åpnet igjen i slutten av april, har omsetningen vært nede i 80 prosent nedgang fra i fjor. Samfunnet ble gradvis åpnet opp igjen, men folk ble oppfordret til å ikke bruke offentlig transport og fortsatt ha hjemmekontor. Dermed uteble fortsatt pendlerne og de som jobber i nabolaget til Oslo S. De spisestedene på stasjonen som åpnet opp igjen får dermed ikke tilbake de største kundene før tidligst denne høsten.
– Vi har alltid hatt et godt vennskap med de andre spisestedene på stasjonen, men samtidig har vi holdt omsetningstallene tett til brystet. Nå er vi mye mer åpne om hvordan det går, for vi er alle i den samme situasjonen. Så nå kan vi godt sende hverandre en melding på kvelden med et sukk og spørre hvor dårlige tallene har vært hos hverandre i dag, sier hun.
Selv tror hun at når de kommer tilbake til normalen, så må de må lære seg til å jobbe på nye måter, enda mer effektivt og med færre ansatte på jobb samtidig.
Mange stamkunder
Bente er veldig glad i jobben på La Baguette og gleder seg til de ansatte på kontorene rundt Oslo S også er tilbake i normal drift – selv om veien dit fortsatt er lang. I tillegg til reisende, er nemlig bedriftene i nabo- laget gode kunder. Spesielt er naborabatten som tilbys til bedriftene rundt Oslo S blitt populær.
– Nye bedrifter som flytter til nabolaget har gjerne hørt om naborabatten og kommer for å spørre om det gjelder dem også. Jeg har også hørt om at nyansatte får beskjed om rabatten som en del av «startpakken» den dagen de starter, sier hun.
Hun kunne ikke tenke seg å jobbe noe annet sted enn på Oslo S.
– Det hadde blitt kjedelig å jobbe noe annet sted etter å ha jobbet her. Vanligvis er det masse folk innom hver eneste dag, alt fra stamkunder som kjøper lunsj med naborabatter eller møtemat, til turister og andre reisende. Det er lett å prate med folk og man får prøvd seg på litt ulike språk. Det er givende på mange måter, sier hun.