Ingen jul uten julehefter

Ingen jul uten julehefter

Enten du liker morsomme klassikere som Pondus og Donald eller foretrekker det populære heftet Juleroser, har Narvesen i Hovedhallen noe for enhver smak.

TEKST: Christina Oppelstrup Juelsen FOTO: Torbjørn Tanberg

– I fjor fikk vi inn rundt 60 forskjellige typer, og jeg har ingen grunn til å tro at det blir noe mindre i år.

Det sier Ann Kristin Gundersen, som har jobbet hos Narvesen i 36 år, hvor de siste 12 har vært i Hovedhallen på Oslo S. Hun er mer enn gjennomsnittlig opptatt av magasiner, samtidig som hun også synes det er spennende med julehefter.

– I fjor var det for eksempel interessant å se hvordan vinklingen var i «Jul på Skaugum», sier hun humrende.

Hvert år bugner det av julehefter i kiosken, som ifølge Gundersen har et større utvalg enn en stor dagligvarebutikk. – Folk løper som regel hele Oslo rundt for å få tak i de mest populære typene, som forøvrig også blir fort utsolgt hos oss, sier hun, og legger til at de selger julehefter fra de kommer inn i starten av november og helt frem til julaften.

– Det er til og med noen som kjøper hefter etter jul, men da er det typiske samlere.

Mestselgende klassiker

I fjor solgte kiosken i Hovedhallen julehefter for over 200.000 kroner, noe som er en økning på 11 prosent fra året før.

– Hva vi selger for avhenger av om vi får inn de typene som blir omtalt i media, men vi pleier å få inn mye av bestselgerne, ettersom det er de vi selger mest av, sier Gundersen.

Ifølge forlagene er det i år, som i fjor, juleheftet Juleroser som utropes til trendsettende. Likevel er Nr. 91 Stomperud fremdeles et av de mest populære jule- heftene i Norge, men det er opplagsvinneren Pondus, som i fjor hadde over 80.000 solgte eksemplarer, som er det mestselgende juleheftet. Det forteller Strand forlag som er utgiver av heftet. Andre spennende julehefter som blir trukket frem er Juleengler med Lindell & Ragde, Hellig Jul og hyllestboken Aukrust i hundre.

En tradisjon

Det er ingen tvil om at julehefter har blitt en tradisjon, og for mange er det kanskje synonymt med kvalitetstid, ro og avkobling. Bare i løpet av de siste fem til ti årene har man sett at å kjøpe julehefter til jul har blitt like vanlig som å ha akevitt til ribba, skal vi tro Ann Kristin Gundersen hos Narvesen.

– I år er det også kanskje flere som har tid til å sette seg ned og kose seg med et julehefte, ettersom de fleste må feire jul hjemme på grunn av situasjonen vi befinner oss i.

– Det kan også ha en påvirkning på salget, slik at det øker, sier Gundersen håpefullt.

Selv har hun ikke tid til å lese julehefter, men følger nysgjerrig med på de som får mye omtale i media.

– Eller så er det jo de gode gamle klassikerne som Pondus, Stomperud og Knoll og Tott, som er hefter man gjerne tar med seg hjem til familien og blar litt i sammen, sier hun og smiler.